✅ Poštovné ZADARMO nad 39€ ✅ Knižná akcia každý mesiac ✅Výhodné ceny ✅Bezpečný nákup
V roku 1664 uzavrel habsburský cisár Leopold prímerie s Osmanmi. V zmysle dohody dostala Viedeň možnosť vybudovať novú pevnosť ako náhradu za Turkami dobyté Nové Zámky. V rekordne krátkom čase tak v úrodnom údolí Váhu doslova „na zelenej lúke“ vyrástla pevnosť Leopoldov. Práve vďaka nej a skúseným vojenským, neskôr i početným civilným kartografom je priľahlý úsek dolného Váhu - hydrologicky aj historicky najvýznamnejšej slovenskej rieky - nepretržite znázornený na mapách už od roku 1668. Hlavným zámerom predkladanej publikácie je preto rekonštrukcia vývoja 7 km dlhého úseku koryta Váhu a priľahlej krajiny s využitím najmodernejších metód kartografickej a počítačovej vizualizácie. Kniha vychádza z detailnej analýzy celého spektra historických máp z celkove až 25 časových horizontov. Predkladaná syntéza zmien Váhu v priebehu takmer 350-ročného vývoja je tak po Dunaji na úseku Viedne druhým najdlhším kontinuálnym radom rekonštruovaného vývoja rieky v podmienkach Strednej Európy. Dynamický vývoj nebezpečných zákrut rieky, ktoré ohrozovali mesto Hlohovec, ba i samotnú pevnosť, si opakovane vyžiadal viacero nákladných regulačných zásahov, ktoré sú v knihe detailne zdokumentované. Značnú pozornosť autori venujú aj povodniam Váhu v kontexte klimatických extrémov a zmien podnebia (tzv. Malej doby ľadovej). Tie boli totiž hybnou silou nepretržitých zmien toku. Veľmi podrobná rekonštrukcia podôb riečnej krajiny umožnila rozpoznať a datovať aj zvyšky početných starých korýt, tzv. paleomeandrov Váhu; takmer každý kúsok tunajšieho terénu riečnej nivy je tak hmatateľným svedectvom stavu rieky v konkrétnych historických obdobiach. V knihe sú tiež zdokumentované dôležité ostrovy, zaniknuté bočné ramená, hlavné typy vegetačnej pokrývky, charakteristické živočíchy typických biotopov či historické využívanie pririečnej krajiny. Čitateľ tak môže pochopiť aj to, ako zmeny koryta ovplyvňovali rozvoj tunajších sídiel, pltníctvo, mlynárstvo či polohu starých mostov. Publikácia je prešpikovaná a doslova nabitá obrázkami (spolu 197) – či už kvalitnými reprodukciami starých máp, názornými rekonštrukčnými mapkami a grafmi. Samozrejmosťou sú dobové i súčasné fotografie. Na záver nechýba ani slovníček dôležitých odborných (prípadne nárečových) pojmov a výrazov, ktoré sa v práci vyskytujú.