Nepokojný a neustále experimentujúci duch Daniela Heviera prichádza aj teraz s novou knihou. Kniha Dýchanie je v istom zmysle slova najintímnejšou autorovou knihou. Za mnohorakým skúšaním foriem, tvarov a žánrov (od poézie po román, od sonetu po esej)... Zobraziť viac
Vo svojom básnickom programe otvára Ivica Ruttkayová nové témy, ako sú opozícia voči stereotypom v chápaní obrazu žien, spochybňovanie zažitých klišé v interpretácii partnerských vzťahov, či kritický postoj voči komerčnej kultúre a konzumu... Zobraziť viac
V rokoch 1992-1993 uverejňovali Slovenské pohľady rubriku Alfabet. Princíp rubriky bol prostý - autor napíše text o slovách, ktoré sa začínajú tým istým začiatočným písmenom ako jeho meno. Rubrika sa stretla s veľkým záujmom autorov i čitateľov. V... Zobraziť viac
Ak sa bezmála pol storočia viac-menej aktívne pohybujete v priestore literatúry... Zobraziť viac
Kniha je pokračovaním súboru Listové tajomstvá z Mihalkovičovej tvorby: básnickej, esejistickej aj prekladateľskej (Rimbaud, Dickinsonová, Cros, Goethe, Verlaine, Rilke). V knihe sú tiež prítomné básne z ostatného obdobia básnikovho aktívneho... Zobraziť viac
Žánrovo nezaraditeľné zápisníkové poznámky & glosy & postrehy & pohľadnice & reportáže a rôzne iné textové udalosti knihy Petra Repku Chvála zápisníku sú nevyčerpateľné zázračnosti postrehu a osobného spontánneho osamelobežeckého pohľadu... Zobraziť viac
Ľudské životy sa uzlia. Jeden s druhým. S tretím. So sebou samým. Nerozmotateľne. Neprehľadne. A pritom je to také jednoduché; stačí sa obzrieť ponad plece a vidíme celkom jasne, že všetko tu už dávno bolo. Tretia kniha Jána Púčeka s názvom Uchom ihly... Zobraziť viac
Najnovšia kniha Jána Litváka List v perzštine ponúka prácu s textom skôr ako kontrapunkt k prvotine, a zároveň voľne nadväzuje na témy načrtnuté v novších Litvákových knihách básní, poviedok, čŕt a literárnych poznámok. List v perzštine k pôvodnému... Zobraziť viac
Kniha Trblet v oku básnika, osamelého bežca Ivana Laučíka, obsahuje texty napísané pomimo básní – v dlhých riadkoch. Žánrovo sú mimoriadne pestré, a preto aj nezaraditeľné. Pohybujú sa na pomedzí poviedky, či fejtónu, najbližšie však majú zrejme k... Zobraziť viac
Počúvať i rozprávať je zadarmo. A keď k tomu v rozhovore medzi ľuďmi robí prosredníka čosi ako porozumenie, je to navyše činnosť aj veľmi príjemná. Nielen tí, čo sa spolu rozprávajú, ale aj náhodní okoloidúci si môžu z takého rozhovoru ukradnúť čosi pre.. Zobraziť viac
Útla, no obsažná knižka záznamov, postrehov, úvah a básničiek, do ktorých pri čítaní dobre vidieť, také sú priezračné, pokračuje vo výskumoch a bádaniach Jána Litváka na jeho ceste a cestičkách, vedúcich k harmónii. Tej je vždy málo. No táto knižka sa za. Zobraziť viac
Prvú časť knihy tvoria texty, ktoré boli uverejňované v časopise Romboid. História ich vzniku je jednoduchá. Ivan Štrpka a... Zobraziť viac
Spisovateľ Ján Štrasser (1946) začal svoju literárnu dráhu v polovici šesťdesiatych rokov minulého storočia ako básnik, no zároveň sa v tom čase profiloval ako literárny kritik so zameraním na vtedajšiu mladú poéziu. Patril medzi ťažiskových autorov... Zobraziť viac
Päť príbehov, päť scenárov – taký je podtitul druhej knihy nášho „rodinného striebra“. Autor „putuje“ od februára 1948 dejinami kľúčových udalostí, ktoré určovali morálnu kvalitu, ale aj zlyhania malého národa v srdci Európy. V piatich príbehoch... Zobraziť viac
O režisérovi, ktorý najmä v šesťdesiatych rokoch minulého storočia žal svetovú slávu, doteraz niet v slovenskej kinematografickej literatúre ani dlhšej štúdie. Tým cennejšie je, že o reflexiu, nie o jeho filmovej poetike, ale o reflexiu antropologickú... Zobraziť viac
Haiku má sedemnásť slabík, čistú formu japonskej priezračnosti. Dumka, piktogram blesku, padajúci list jesenného chladu a zimného hladu, otvorená náruč a zaťatá päsť. Napriek svojej ostrovnej izolovanosti prekĺzlo haiku všade, kam sa dalo i nedalo. A... Zobraziť viac
V názve tejto knihy sa hovorí o "gramotnosti" a o "prežití" - o dvoch pojmoch, ktoré zaväzujú - a možno aj zväzujú -, ale nemýlia. Pri výbere autorov a ich maloplošných textov sme sa sústredili na to najdôležitejšie: aby bol dotyk naozaj tou najkratšou... Zobraziť viac
Kniha Eugena Gindla Čelom vzad, ozvena! sleduje tridsaťtri rokov autorovej reportérskej kariéry – od prvých textov z časopisu Život, ročník 1971, až po posledné dve, ktoré vyšli v roku 2004 ako fragmenty nedokončenej knihy o Slovensku. Turecko... Zobraziť viac
Na začiatku svojej tvorivej cesty sa Chlebnikov vyjadril: "Kepler napísal, že počuje hudbu sfér. Ja ju však vnímam nielen ušami, ale aj očami, rozumom a celým telom." Chlebnikov žil hudbou sfér, ktorú sa usiloval prepísať do jazyka ľudí, aby aj oni... Zobraziť viac
Keď ideš sám za sebou môže sa ti stať, že stretneš odraz ozveny aj tých najtichších hlasov. Nie je to isté, - ale pravdepodobné. I keď príliš silný zvuk je rovnako nepočuteľný ako slabý. A naopak. Jedno je isté: keď ideš sám za sebou, nejdeš sám... Zobraziť viac