V našom prostredí sa stretávame aj s názorom, že nie je nutné, aby sa dieťa naučilo matematiku, môže používať kalkulačku. To sú úplne mylné predstavy tých, ktorí práve preto, že počítať vedia, používajú tieto nástroje. Zjednodušujú si výsledky matematických operácií, pretože rozumenjú ich procesu.
V skutočnosti by nemal byť poznávací prístup v matematike podcenený už v období materskej školy. To predpokladá, že je dieťa dobre oboznámené a presne používa pojmy, ktoré vymedzujú priestor, neskôr čas a poradie.
Autorka preto dobre uvádza dieťa do jednotlivých pojmov, pomocou základnej myšlienkovej operácie - porovnávania. To je základom každej kategorizácie, triedenia, zoskupovania podľa významu aj každého rozhodovania.
Cieľom výčby by mal byť rozvoj potreby spontánneho porovnávania u detí (R.Feuerstein). Preto je nutné vyzbrojiť žiakov nielen slovnou zásobou, pomocou ktorej môžu rozdiely a podobnosti medzi predmetmi a javmi popísať, ale aj presným vyjadrovaním, ktoré im pomôže porozumieť jednotlivým vzťahom. Preto by som odporúčala jednotlivé lekcie doplniť aj pozorovaním a porovnávaním predmetov a javov v najbližšom okolí dieťaťa, pri prechádzkach, pri prezeraní obrázkov v knižkách, vždy podľa daných meradiel (vyšší-nižší, a pod.)
Rodičom aj deťom prajem pekné chvíle strávené nad príbehom a úlohami.
Doc.PhDr. Věra Pokorná
prednáša na Karlovej Univerzite, Pedagogickej fakulte v Prahe, členka International Association of Instrumental Enrichment Trainers